torsdag 10 september 2009

v.37 Reflektioner




Det offentliga rummet - vad är det? Är det betydelsefullt? Vad utgör gränserna för det offentliga rummet? Det offentliga rummet - kan det även vara det interna offentliga rummet; alltså interaktionen mellan medborgare och samhället? Är ett offentligt rum påbjudet av myndigheterna, eller är det demokratiskt (anarkistiskt) framtvingat av människorna som kräver det? I bilderbokssammanhang talar vi om "tomma platser" i texten. En tom plats i det urbana samhället - en utopi?



Det offentliga rummet borde vara en tummelplats för människornas uttryck för livet. Är kyrkogårdar offentliga rum? Vad får man göra i ett offentligt rum? Kan jag göra ett offentligt rum privat, genom att ta plats med mina privata aktiviteter? Stör jag harmoning i det offentliga rummet då? Går det att kränka ett offentligt rum med intimitet? Kan jag på samma sätt göra ett privat rum offentligt genom att lägga ut det på nätet el. liknande? Pornografi? Problematisera gränsen mellan det offentliga rimmet och vadå? Nej, problematisera området mellan tanke och handling, var ämnet för veckan.










Det verkar inte finnas så mycket man får göra i det offentliga rummet, bortsett från att njuta av kultur och miljö som kommunen har valt. Bara att definiera termen är fyllt av möjligheter att tolka fel ; offentlig plats, allmän plats, offentligt rum, offentlighet osv. Skillnaden mellan offentliga platser och rum verkar vara hårklyveri på hög nivå. Båda ska vara tillgängliga utan inträde eller dylikt.Till offentliga platser räknas dock vägar, broar etc. Offentliga rum är rekreationsytor som ska vara till lyst. Vad får man göra då? Jo, vad som helst. Bara det inte skräpar ner, låter, syns, är beständigt eller innehåller alkohol. Om man villgära något som låter, syns, är bestöändigt eller innehåller alkohol, måste man söka tillstånd hos polisen. Jag försökte nå polisen i mitt område för att fråga vad som kan tillåtas av konstnärlig gestaltning (!), men utan resultat.


Är detta ett kulturellt betingat förhållningssätt, tro? Jag tänker på hur skambelagt det är att ta plats i vår kultur, jämfört med t.ex. Frankrike, där även människor över 19 år vågar vara ute, sitta och umgås, spela boule, stå och måla, hälsa på kassörskan i snabbköpet, osv. Jag hittade några bergsmålningar framför konstnärshusen på Syster Estrids gata. De är underbara! Kanske var det konstnärens avsikt att mystifiera sig, eller står hens identitet och faller med Luther, jante och deras anhang? Att ta plats - men i hemlighet. Nu kommer jag osökt in på dagens tema; att publicera mina alster i portfolion!!!! Plötsligt blev mina spontana funderingar och uttryck offentliga!!! Hoppsan, bara! Jag är ju INTE EXPERT! Ärligt talat vore det ju skönt att mjukstarta genom att "Ta plats - men i hemlighet!" Prova litet.... Denna typen av kasta-ut-eleverna-och-se-var-de-bottnar-strategi har jag upplevt varje "stor" kursstart, och senare konstaterat att det är fruktansvärt effetktivt. Ingen har tid att lägga ner någon energi på att oroa sig för petitesser och gräva neer sig i första bästa kustbok. Någonstans mellan tanke och handling. Spannet mellan handling och genomförande, är avgörande för resultatets kvalitet. Kanske skall jag lägga mycket krut där...


Apropå intimitet - det är något intimt med kunskapande. Kanske är det därför jag dras till läraryrket. Att internalisera ny kunskap innebär att jag måste lyfta på förlåten litet, vilket kanske inte är så självklart för alla, som det är för mig. Mina kära högstadieelever är i en kritisk ålder för intimitet, och möjligen är det det, som speglas i den stora skillnad i måluppfyllelse, som finns i skolorna. För att tillåta sig närhet, måste man känna förtroende för den som ska bedöma. Ofta inbillar vi lärare oss, att vår bedömning är den viktigaste, men minst lika viktig, om inte viktigare, är klassrumsklimatet. Klasskamraternas reaktioner är ofta de mest bestående. Men allt börjar och slutar med läraren. (Kanske inte allt, men....)

Våra lärare på HDK har ingivit stort förtroende på kortast möjliga tid! WOW!! Interaktionen mellan lärarna i laget sprider harmonisk, trygg, kunnig och glad stämning!


Det senaste bland språktrenderna verkar vara: GESTALTING! Patetiskt; det gestaltas till höger och vänster, och nu ska även min examen innehålla ett begrepp som jag klassar som en fluga!


Jag måste bara visa.....
Det var kul att arbeta i tvärgrupper med andra studenter på HDK. Det enda vi saknar nu är att bli presentereade för övriga bild&formstudenter. Samarbetet med vissa klasskompisar fördjupades denna veckan! Lovande!!

Det här kommer förmodligen att bli det bästa året någonsin!

Hepp
ak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar