tisdag 1 december 2009

Ett litet inlägg om schemat

Nu är jag faktiskt riktigt förbannad! I alla fall ganska arg!


Måndag:
Jag kom litet för sent eftersom Delsjömotet var igenkorkat ända till Mölnlycke, men jag hade inte behövt oroa mig. Vårt mingel, frukostfika och akademiska minutrar varade till ungefär halv tio. Därefter presenterade M dagens begivenheter, som skulle ingbegripa en kort diskussion om hur vi upplevt våra individuella samtal, sedan en elevpresentation,s och ca en timmes film. Därefter skulle vi ha en kort information om vår kommande essä-uppgift. Vi ställde också en fråga avseende nästa veckas schema, och dess blanka ytor. (eget essäarbete!) Efter detta fick vi en diger presentation av Holland under ca 1h45min. Eftersom jag hade funderat över begreppen kultur och identitet under den extralånga bussresan, låg nya reflektioner nära till hands under youtubeklippen. Visst var det kul – men inte 105minuterkul. Efter föredraget hade vi 20minuter fikapaus och sen bar vi upp litet stolar till skulptursalen, väntade in de sista, och hade sedan en bra och uttömmande informationsstund med T och N. Sedan var klockan drygt tolv, och så var den dagen slut.
Visst är min restid effektiv som studietid, och visst är den självvald. Men 4-5 timmars resa för, grovt räknat 45 minuters läraranförd lektionstid, och en i och för sig trevlig, men omotiverat lång elevpresentation, känns litet dyrt. Det är nämligen så att jag kostar pengar. Pengar som jag lånar och som jag ska betala tillbaka, i samma stund som min utbildning är klar. (Hoppas att jag är anställningsbar då)


Tisdag:
Vilken tur att jag mötte lärarlaget igår, och kunde fråga om vad tisdagen skulle erbjuda. Därför hade jag idag exklusiv kunskap om namet på dagens föreläsare, redan när jag kom. Att föreläsningen skulle rymmas under ramen Kulturorientering hade jag läst i papprena. Viss förvirrning i starten över vilken utbildning vi gick (ska alla här bli lärare i bild? Är det en kurs, eller ett program?) Sedan visade det sig att schemat blivit alldeles fel. Tiderna som angivits stämde inte med föreläsarens planering. En kör av uppgivna dagishämtare, busstidtabellsläsare, agendaberoende suckar uppgavs och ny förvirrning uppstod.

Den välvilliga föreläsaren lyckades senare trixa och fixa så schemat blev ändrat. Är det någon som har hört om den radikala estetiken? (Ja, den finns på vår litteraturlista) Jasså, är det nån som har läst den? (Jovisst) Jaha, vad bra. Annars har jag ett utdrag som vi ska jobba med sedan. (Men då hade vi ju kunnat förbereda oss...) JÄVLA SCHEMA!! Detta måste väl kunna ha planerats OCH KOMMUNICERATS i god tid på schemat, bloggportalen eller var som helst!!!! Eller i måndags...

Föreläsningen, arbetsuppgiften och diskussionen idag var både bra och angelägen. Tråkigt bara att starten blev så ineffektiv, idag också. Det stal onekligen en del fokus och energi av hela gruppen.
I den bästa av världar får eleverna ett schema med både tider, delmoment, undervisande lärare och litteratur att förbereda sig med. I den bästa av världar kommer dessutom eleverna i tid, känner sig motiverade och börjar lektionen på utsatt tid.

Jag hoppas verkligen att ingen tror att jag vantrivs, efter detta irriterade inlägg. Jag älskar att gå på HDK, men känner mig kanske litet respektlöst behandlad, som student.

Eller som min dotter brukar säga: -Nu har det gått över, mamma. Nu är jag glad igen... :-)

5 kommentarer:

  1. Visst hade det varit bättre om vi varit pålästa. När man arbetar med barn tänker man ju ofta på hur viktigt det är med förförståelse. Nu är vi ju också elever och reagerar därför på liknande sätt.De kanske vill överaska oss! Eller så vill man inte belasta våra elevhjärnor med onödigt mycket info. Jag ser fram emot morgondagen och utflykten med Marie. Nu skall jag läsa om den radikalapedagogiken. see you!

    SvaraRadera
  2. Förstår dig fullkomligt din reaktion är helt befogad.

    Institutionella regler finns ju för att alla elever oberoende olika förutsättningar ska kunna ta del av schema och information om ändringar. Varför inte vi har vårt schema tillgängligt på kursportalen som andra gu-studenter är ett stort "what". Anledningen låter (rätta mig om jag har fel) "vi har inte fått det att fungera här hos oss". Alla andra institutioner har klarat det så varför har vår institution så svårt med detta? Är det för att det hänger på det teknisktpraktiska dvs att det är "fysiska ledningar och uppkopplingsbuggar i systemet, borde vårt schema iallafall vara uppdaterat på vår allas gemensamma blogg. Där kunde det enkelt uppdateras datum, vilket kursmoment lektionen ingår i, lärare, plats och tider. Hur svårt kan det vara? Jag tror det handlar om att "ingen" har det ansvaret om att uppdatera schemat på det sättet alls, jag misstänker att de inte har en aning om att det är deras skyldighet. Jag tror det är där skon klämmer,...Har påtalat detta så smidigt jag kan för lärarna men har inte fått gehör för någon ändring. Missförstå mig rätt folk, har inget emot att ha dynamiska ramar, (utbytbara moment och lektionupplägg dvs tvära kast) utbildingssitutation ser ut så, folk blir sjuka eller måste vabba) men det måste vara ramar i utbildningen(dvs ett schema som är tydligt och tillgängligt för alla) Hur gör vi, ska vi göra något? Känns inte jättekul att vända sig till studentkåren,...Det är dålig stämning iallafall och det bildas lätt ovilja gentemot moment och uppgifter som får på tafsen i kreativitet.

    Det finns ju tydliga regler på att föreläsningar som är obligatoriska och samma information som inte går att hitta i kurslitteraturen ska stå utskrivet som "obligatoriskt". En "föreläsning" får inte vara ett obligatoriskt moment/seminarium. Föreläsning är information som ska knyta an till litteraturen, tex skapa en förförståelse för litteraturen.

    Schemat har gjort en riktigt bloober idag, det står "föreläsning" 9-12 (ingen plats angiven så man tar förgivet att det är på institutionen) men det var en "workshop" på annan "ort" kl.10.00-12.00 inkl 1 spontant insatt galleriebesök som skulle genomföras över lunchen!... med efterföljande grupparbete" som ska redovisas vid nästa "föreläsningstillfälle" som i själva verket är redovisningen på 2 uppdelade kursmoment som löpt över 2 dagar. Som lärare på annan institution hade jag blivit lynchad av mina elever. Känns ledsamt att inte ansvariga lyssnar och agerar på denna frustrationen.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med er i allt som sagts!!
    Hoppas att våra lärare läser och tar till sig kritiken.

    SvaraRadera
  4. Visst är det gött att få skrika (om än i skrift) av sig ibland?

    SvaraRadera
  5. Organisation skapar frihet!

    SvaraRadera